Roning/Coastal

Coastal er en havsculler, dvs. der ros med to årer og den er udviklet til Middelhavets og Atlanterhavets store bølger. Båden er dobbeltskroget og selvlænsende. Den er utrolig stabil og hurtiggående, man ror let 10 km/timen. Her i klubben har vi både single, dobbelt og en 4-er med styrmand. De er særdeles velegnede til bølger, og farten kan blive rigtig høj, når der surfes på dem – så er vi ude og lege.

Bådene er selvfølgelig også gode på roligt vand, og idet den er så hurtig, kan man let ro ud i storebælt på en god aftentur. Der skal være en korttursstyrmand med i båden. En styrmandsret som klubben giver.

I 2014 var klubben vært for DM i coastal. Fjordens retning gør, at den fremherskende vestenvind fik lagt nogle ideelle forhold til roernes tekniske kunnen og styrke på den seks km lange bane, der oftest er timeglasformet, dvs. der er flere vendinger. Vi fik ved den lejlighed fire DM guld, og flere af vores roere har også været med til VM flere gange, hvor de altid har fået gode placeringer.

Når vi ikke kan komme på vandet har vi otte ergometer; romaskiner, som vi kan benytte. De er gode til at holde formen vedlige, samt til at øve teknik.

Har du lyst til at være med?

Fælles for alle roture gælder, at du som roer, er med til at klargøre båden før turen og rengøre den efter en tur, samt selvfølgelig hjælper med almen vedligeholdelse på vores grej, når der er brug for det.

Der ros på mange forskellige tider af ugen, så kontakt roudvalget, for en prøvetur.

Vær opmærksom på, at du skal kunne svømme min. 300 m for at komme til at ro. Samt 600 m for at ro på langture.