Roning/Outrigger

En outrigger har riggen siddende ude fra båden. De er bedst til mere stille vand. Inden for outrigger-bådene findes både single- og dobbeltsculler. Meget slanke og hurtige både, hvor man næsten sidder oven på båden. Klubben har begge bådtyper, men der ros ikke så meget i disse både, da vi sjældent har vandet til det.

Klubben råder også over en gig. En hurtig båd, hvor riggen er knap så lang som en sculler, og hvor båden er bredere, så man sidder mere inde i båden. Den kan tage lidt flere bølger og der kommer stadig meget fart på.

En af de mest kendte både er den olympiske guldfirer, som er en 4'er uden styrmand. En otter, hvor der sidder otte og ror i takt med en styrmand, må vi til andre klubber for at prøve. Et rutineret 8´er-mandskab kommer let op på 20 km/timen.

Når vi ikke kan komme på vandet har vi otte ergometer; romaskiner, som vi kan benytte. De er gode til at holde formen vedlige, samt til at øve teknik.

Har du lyst til at være med?

Fælles for alle roture gælder, at du som roer, er med til at klargøre båden før turen og rengøre den efter en tur, samt selvfølgelig hjælper med almen vedligeholdelse på vores grej, når der er brug for det.

Der ros på mange forskellige tider af ugen, så kontakt roudvalget, for en prøvetur.

Vær opmærksom på, at du skal kunne svømme min. 300 m for at komme til at ro. Samt 600 m for at ro på langture.